Карикатура як історичне джерело
Методичні рекомендації для роботи з карикатурами
Переваги карикатури:
-
надають можливість отримати уявлення про думки і настрої
людей в певний час;
-
ефективно, коротко, дотепно резюмують суть питання;
-
сенс витягається з зображення;
Що необхідно враховувати:
-
карикатура виражає думку, а не факти, дає спрощене
уявлення;
-
карикатурист використовує гіперболу, шарж, спирається
на стереотипи;
-
карикатура
використовує символи
Схема аналізу:
-
простий опис(що, як зображено), наскільки реалістично
тощо;
-
чи можна впізнати якихось персонажів; кого чи що
символізують певні фігури або символи;
-
де і коли надруковано, якому явищу чи подіі присвячено;
-
що вам відомо про ці події або явища;
-
персонажі зображено позитивно чи негативно, яке
відношення карикатуриста;
-
наскільки ефективна карикатура в досягненні своєї мети,
вплинула вона на вашу інтерпретацію;
-
зв’язати з історичним контекстом.
(За Р.Страдлінгом)
Класифікація:
Зводячи до спільних знаменників різноманітні класифікації, виділимо
лише дві:
Основні критерії відбору
(використано матеріали Р.
Кушевої)
Документи(джерела) повинні
бути:
- реально застосовуваними, а не просто ілюстративними;
- представницькими( максимально повно висвітлювати різноманітні аспекти теми):
- контрверсійними, тобто репрезентувати одночасно різні точки зору, в тому числі офіційні і неофіційні;
- бути різноманітними(письмові, фото, статистичні дані, плакати, карикатури тощо);
- бути доступними і зрозумілими за змістом;
- бути в достатній мірі короткими;
- сприяти з’ясуванню важливих понять, давати можливість роботи з ними;
- давати можливість ставити питання і давати відповіді на них;
- компенсувати відсутність інформації в інших видах документів, доповнювати або протистояти один одному;
- не потребувати додаткової обробки;
- давати можливість різних інтерпретацій, в тому числі і співставлення реальності і офіційної позиції;
- Надавати можливість порівняння.
Первинні навички(прийоми) роботи з історичними джерелами.
І. Письмовими.
- хто автор документу, що ми про нього знаємо чи можемо сказати(політична позиція, соціальний статус тощо); чи є він учасником подій; наскільки ми можемо йому довіряти(які інтереси він має чи представляє)
- коли було написано документ, як це випливає з його змісту, яке значення має час написання; для кого призначено документ;
- де відбувалися події, про які йдеться в документі, як це випливає з його змісту, яке це має значення;
- які факти наведені(відображені) в документі, яку інформацію ми можемо з нього “витягти”, які висновки зробити;
- чому і для кого було створено цей документ, як це відобразилося на його змісті і ступені нашої довіри до нього;
- про що мовчить даний документ, як він співвідноситься з іншими.
ІІ. Візуальними.
- що зображено(чи це сцена повсякденного життя, політична подія, портрет тощо);
- коли відбуваються події, з чого це випливає, наскільки співвідноситься з підписом до джерела(якщо він є); коли надруковано зображення, з якою метою(особливо для плакатів і карикатур);
- де відбуваються події, які характерні ознаки даного місця, яке це має значення;
- дати характеристику зображених облич: до яких соціальних груп і типів вони відносяться, чому саме такий склад учасників;
- хто автор зображення, яка його соціальна та політична позиція, яке його відношення до зображеного; де і коли надруковано це зображення (в той же час, в який відбуваються зображені події чи пізніше, в офіціозі чи опозиційному джерелі тощо)
- чи є це зображення типовим для епохи, чи відображає воно певну тенденцію, явище і наскільки повно і об’єктивно.


.jpg)




Немає коментарів:
Дописати коментар